Οι 3 τύποι της πείνας και πώς να τους αντιμετωπίσετε.

 In Αδυνάτισμα με βελονισμό, Διατροφή, θεραπείες, Θεραπευτική Διατροφή, Ψυχολογία

Τι είναι η πείνα; Το γουργούρισμα στο στομάχι μας και η πτώση της ενέργειάς μας είναι τα πρώτα σημάδια. Και μπορεί να είναι δυσάρεστα ακριβώς γιατί πρέπει να αντιμετωπιστούν. Η πείνα λοιπόν, είναι ένας σημαντικός προστατευτικός μηχανισμός, τον οποίο κινούν κλιμακωτά οι ορμόνες για να πουν στον εγκέφαλό μας να αναζητήσει τροφή και στο σώμα μας να κινήσει την διαδικασία της πέψης.

Ποιος θα μας ορίσει λοιπόν, πότε πεινάμε πραγματικά και πρέπει να φάμε; Άλλοι λένε πως πρέπει να τρώμε κάθε 3 ώρες, άλλοι συνδέουν το φαγητό με τις δραστηριότητές τους ή ακόμα και τα συναισθήματά τους. Η αλήθεια είναι ότι ο οργανισμός μας χρησιμοποιεί δυο ορμόνες για αυτό. Την ¨γρελίνη¨, η οποία είναι η ορμόνη της πείνας και την ¨λεπτίνη¨, η οποία είναι η ορμόνη του κορεσμού. Αυτές δημιουργούν έναν κύκλο: πεινάω, τρώω, πεινάω κ.ο.κ. Αυτός όμως ο κύκλος επηρεάζεται και από άλλους παράγοντες. Όπως την σχέση μας με το φαγητό κι αν το χρησιμοποιούμε για να καλύψουμε την βασική μας ανάγκη για θρέψη ή άλλες συναισθηματικές ας πούμε ανάγκες. Εκεί στηρίζεται και η επιτυχία για την απώλεια βάρους και την διαχείρισή του, όσο απλό και αν φαίνεται. Ας αναρωτηθούμε τι είναι εκείνο που μας εμποδίζει να χάσουμε βάρος:

Λιγούρες; Όταν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα δεν είναι ισορροπημένα, οι λιγούρες κάνουν την εμφάνισή τους. Για να κρατήσουμε λοιπόν αυτή την επιθυμητή ισορροπία του σακχάρου, πρέπει να συνηθίσουμε να ¨ακούμε¨ πότε το σώμα μας ζητάει τροφή και τότε να τρώμε. Έτσι θα κρατήσουμε μακριά τις λιγούρες.
Πειρασμοί; Έχουμε συνηθίσει να επιβραβεύουμε τον εαυτό μας με τροφή και με αυτόν τον τρόπο, άθελά μας, δίνουμε μεγάλη δύναμη στο φαγητό. Αυτές οι τροφές ¨βραβεία¨ λοιπόν, είναι οι τροφές που ξέρουμε ότι δεν μας προσφέρουν πολλά απλά τις συνδέουμε με στιγμές και καταστάσεις της ημέρας μας. Αν σταματήσουμε να το κάνουμε αυτό και τρώμε μόνο όταν πεινάμε και σταματάμε όταν χορτάσουμε, θα έχουμε πάρει από το φαγητό την δύναμη που μας ασκεί.

Διαβάστε:  Η ενέργεια και οι θερμίδες στην κινέζικη ιατρική

Με αυτόν τον τρόπο ένα κομμάτι τούρτας γεννεθλίων δεν θα είναι απαγορευμένο.
Συναισθηματική πολυφαγία; Συνηθίζουμε να εμπλέκουμε το φαγητό με την συναισθηματική μας κατάσταση. Τρώμε όταν είμαστε στενοχωρημένοι ή αγχωμένοι. Πρέπει να βρούμε τρόπους και διεξόδους να αντιμετωπίσουμε τις όποιες καταστάσεις προκύπτουν χωρίς να καταφεύγουμε στο φαγητό.

Ορμόνες; Είναι γεγονός ότι μια ανισορροπία στις ορμόνες μας μπορεί να έχει αντίκτυπο στην ζυγαριά μας. Για να το αποφύγουμε αυτό θα πρέπει να προσπαθήσουμε να τρώμε όταν πεινάμε και όχι ακατάστατα. Έτσι θα βοηθήσουμε να ισορροπήσουμε και το ορμονικό μας σύστημα.

Αυτά λοιπόν, είναι κάποια από τα εμπόδια που συνδέονται να διάφορους τύπους πείνας και μας εμποδίζουν από το να φτάσουμε στο επιθυμητό βάρος. Ας δούμε παρακάτω τρεις τύπους πείνας, πώς να τους ξεχωρίσουμε και τι να κάνουμε για τον καθένα:

1. Η πείνα της καρδιάς.
Η πείνα της καρδιάς – ή αλλιώς συναισθηματική υπερφαγία – πυροδοτείται όταν αισθανόμαστε εξουθενωμένοι ή συναισθηματικά καταβεβλημένοι. Κι αυτό συμβαίνει γιατί προσπαθούμε μέσω του φαγητού να προκαλέσουμε θετικά, ευχάριστα συναισθήματα. Ας σταματήσουμε ένα λεπτό και ας αναλογιστούμε αν η τροφή που θέλουμε να καταναλώσουμε είναι για μας ανταμοιβή.
Τι πρέπει να κάνουμε: Παρατηρήστε σε ποιες περιπτώσεις τρώτε για συναισθηματικούς λόγους. Μην το κάνετε…βρείτε άλλες διεξόδους, όπως η γυμναστική που αυξάνει τις ορμόνες που μας κάνουν χαρούμενους. Αν πάλι δεν μπορείτε να τα καταφέρετε μόνοι σας, ζητήστε την βοήθεια ειδικού συμβούλου για να ξεμπερδέψετε την σχέση σας με την συναισθηματική υπερφαγία.

2. Η πείνα στο μυαλό μας.
Εδώ έχουμε να αντιμετωπίσουμε το ρολόι μας. Συμβαίνει σε εκείνους που έχουν συνηθίσει να τρώνε κάθε τρεις ώρες ή να μην παραλείπουν γεύματα για κανένα λόγο, με αποτέλεσμα να τρώνε όχι επειδή πεινάνε αλλά επειδή αυτό είναι στο πρόγραμμά τους. Όμως και αυτό είναι λάθος, γιατί έτσι δεν αφουγκραζόμαστε την ανάγκη του σώματός μας για τροφή, ούτε φυσικά την πείνα μας.
Τι πρέπει να κάνουμε: Επιτρέψτε στον εαυτό σας να σας υποδείξει πότε να φάτε καθώς θα νοιώσετε το αίσθημα της πείνας. Μην τρώτε ενδιάμεσα σνακ, περιμένετε να πεινάσετε. Καταναλώστε γεύματα με πρωτεΐνες και καλά λιπαρά, καθώς αυτά θα σας κρατήσουν ανάμεσα στα γεύματα. Μην ακολουθείτε τυφλά δίαιτες με κανόνες, ακούστε τις ανάγκες του σώματός σας.

Διαβάστε:  Κατάθλιψη

3. Η πείνα της συνήθειας.
Όταν τρώτε συνδυάζοντας το φαγητό με κάποια συνήθειά σας χωρίς να το σκέφτεστε. Αυτό γίνεται κατ’ εξακολούθηση χωρίς να το συνειδητοποιούμε. Όπως για παράδειγμα όταν τρώμε μπροστά στην τηλεόραση.
Τι πρέπει να κάνουμε: Προσπαθήστε να κόψετε την συσχέτιση της συνήθειας με το φαγητό. Σταματήστε να τρώτε μπροστά στην τηλεόραση το βράδυ. Αντικαταστήστε αυτή την συνήθεια με κάτι άλλο. Μην τρώτε πατατάκια και γλυκά αλλά λαχανικά όπως καρότο, πιείτε τσάι ή κλείστε την τηλεόραση. Κατανοήστε ποιόν συσχετισμό μεταξύ συνήθειας και φαγητού έχετε αναπτύξει και προσπαθήστε να τον αποβάλετε. Θα χρειαστείτε χρόνο και υπομονή.

Εν κατακλείδι, καλό θα ήταν να κρατήσετε ημερολόγιο για να καταλάβετε τα σημάδια της πείνας και να τα καταγράψετε. Όπως και το τι και γιατί τρώτε. Έτσι θα βρείτε πληροφορίες για την σχέση σας με το φαγητό και την πείνα και θα αποκωδικοποιήσετε τις ανάγκες του οργανισμού για τροφή. Ακούστε και εμπιστευτείτε το σώμα σας για να μείνετε υγιείς.

Recent Posts
Επικοινωνήστε μαζί μας

Στείλτε το μηνυμα σας και θα επικοινωνήσουμε μαζί σας

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search

Πονοκέφαλοι