4 αιτίες που ευθύνονται για την υπερκατανάλωση τροφών

 In Αδυνάτισμα, Διατροφή

Για πολλούς στη σημερινή εποχή η υπερκατανάλωση τροφών αποτελεί επιδημία. Είναι αλήθεια ότι τρώμε πολύ. Καταναλώνουμε φαγητά σε μεγάλες ποσότητες χωρίς να ξέρουμε πότε να σταματήσουμε και μετά νοιώθουμε ενοχές. Τελικά επικρατεί σύγχυση για το πόσο πρέπει να τρώμε καθημερινά.
Ας δούμε 4 λόγους για τους οποίους υπερκαταναλώνουμε τροφές

1. Στο σώμα μας επικρατεί σύγχυση
Οι γρήγοροι ρυθμοί της καθημερινότητας και της δουλειάς όλων μας, επηρεάζουν και τις συνήθειες στο φαγητό μας. Όλοι τρέχουν να προλάβουν τις υποχρεώσεις τους και κάπου ενδιάμεσα τρώνε κάτι πρόχειρο στο πόδι ή στο γραφείο και το βράδυ στο σπίτι κάτι έτοιμο γιατί δεν έχουν χρόνο να μαγειρέψουν.
Αν δεν ακολουθούμε ένα πρόγραμμα και τακτικές ώρες γευμάτων, πώς θα ξέρει το σώμα μας πότε είναι η ώρα του φαγητού; Τρώγοντας ακατάστατα μπερδεύουμε τον οργανισμό μας και δεν ξέρει πότε να ξεκινήσει την λειτουργία της πέψης και της απορρόφησης των θρεπτικών συστατικών. Επίσης τα σήματα του νευροδιαβιβαστή που λένε στον εγκέφαλό μας ότι χορτάσαμε καθυστερούν να φτάσουν, με αποτέλεσμα εμείς να συνεχίσουμε να τρώμε.
Τρώγοντας σε τακτικές ώρες βοηθάμε το σώμα να ξέρει πότε περιμένει το επόμενο γεύμα και δεν το δυσκολεύουμε στην διαδικασία της πέψης.
Είναι σε όλους γνωστό το ρητό: ¨Φάε πρωϊνό σαν βασιλιάς, μεσημεριανό σαν πρίγκιπας και δείπνο σαν φτωχός¨. Είναι άκρως σωστό γιατί στο ξεκίνημα της ημέρας χρειαζόμαστε πολύ ενέργεια και μεταβολίζουμε καλύτερα την τροφή. Τότε χρειαζόμαστε περισσότερες θερμίδες και κυρίως πρωτεϊνες για να μας δώσουν την δύναμη να ανταπεξέλθουμε στις υποχρεώσεις της μέρας μας.
Ξεκινήστε την ημέρα σας με ένα πλούσιο σε πρωτεϊνες πρωϊνό και μην υπερβάλλετε στο μεσημεριανό σας γεύμα για να μην αισθανθείτε μετά νωθρότητα. Πειραματιστείτε με τις ποσότητες στο μεσημεριανό και βραδινό σας γεύμα, ώστε να μην αισθάνεστε πείνα στο ενδιάμεσο. Αυτό θα σας βοηθήσει να μην υπερκαταναλώσετε τροφές.

2. Σας λείπουν θρεπτικά συστατικά
Το σώμα μας είναι ικανό να προσλαμβάνει τα θρεπτικά συστατικά από τις τροφές, ό,τι κι αν εμείς φάμε και όσο λίγο κι αν είναι αυτό. Αν όμως τρώμε συνέχεια επεξεργασμένους υδατάνθρακες και ζάχαρη, ο οργανισμός μας θα ζητάει ακόμα περισσότερα γιατί δεν του δίνουμε τίποτα άλλο. Αν δεν δώσουμε στον οργανισμό μας να δοκιμάσει σπανάκι ή φακές ή ψάρι, δεν θα τα αναζητήσει γιατί δεν τα έχει δοκιμάσει ποτέ.
Όταν υπερκαταναλώνουμε τροφές έχει σημασία το τι τροφές είναι αυτές. Για παράδειγμα, αν τρώτε μπισκότα το σώμα δεν προσλαμβάνει κανένα θρεπτικό συστατικό που χρειάζεται. Συνεπώς δεν δίνει και το σύνθημα ότι έχει χορτάσει από αυτό που εμείς καταναλώνουμε. Το σώμα μας χρειάζεται καλά λιπαρά, σύνθετους υδατάνθρακες, υψηλής ποιότητας πρωτεϊνες και αμινοξέα. Αν η τροφή που καταναλώνουμε δεν τα περιέχει, θα συνεχίσουμε να την καταναλώνουμε χωρίς κορεσμό γιατί το στομάχι και ο εγκέφαλός μας δεν θα επικοινωνούν σωστά.
Είναι σύνηθες να υπερκαταναλώνουμε υδατάνθρακες όπως ζυμαρικά, ψωμί, πατατάκια και μπισκότα. Αυτό μπορεί να περιοριστεί, αν προσθέσουμε περισσότερες πρωτεϊνες και καλά λιπαρά στην διατροφή μας. Καταναλώστε λαχανικά, φρούτα και φυτικές ίνες και θα δείτε την επιθυμία σας για υπερκατανάλωση να μειώνεται. Μην ενδίδετε στις λιγούρες, αλλά δώστε στον οργανισμό σας τις τροφές που πραγματικά χρειάζεται.

3. Μην μετράτε την τροφή με λάθος τρόπο
Ειδικοί σε δίαιτες και διατροφές μας έχουν διδάξει να μετράμε την τροφή σε θερμίδες, φλυτζάνια, γραμμάρια, υδατάνθρακες και ζάχαρη. Όλα αυτά είναι μεν σημαντικά και σωστά, αλλά υπάρχουν νέοι τρόποι να μετράμε την τροφή μας πλέον.
Προσπαθήστε να εστιάσετε στην ποιότητα των τροφών που επιλέγετε. Διαλέξτε οργανικά ή χειροποίητα τρόφιμα για να βοηθήσετε τον οργανισμό σας να έχει καλύτερη πέψη. Βοηθήστε το παρασυμπαθητικό σας σύστημα να ξεκινήσει την διαδικασία της πέψης πριν καν αρχίσετε να καταναλώνετε το φαγητό σας. Ο τρόπος είναι απλός, αφιερώστε λίγο χρόνο για να μυρίσετε το φαγητό σας, να πάρετε απόλαυση ακόμη και μόνο από την μυρωδιά του πριν το φάτε. Μαγειρέψτε ένα σπιτικό γεύμα και απολαύστε τις μυρωδιές που αναδύονται. Καταναλώστε καλής ποιότητας τρόφιμα και θα αισθανθείτε πλήρεις χωρίς να φάτε μεγάλες ποσότητες.

4. Μήπως ¨πεινάτε¨ για κάτι άλλο εκτός από το φαγητό;
Αν δοκιμάσετε όλα τα παραπάνω αλλά συνεχίζετε να υπερκαταναλώνετε τροφή, ίσως πρέπει να δείτε τους ψυχολογικούς παράγοντες που ίσως σας οδηγούν εκεί.
Το φαγητό λειτουργεί πολλές φορές ως υποκατάστατο, κυρίως οι υδατάνθρακες που αυξάνουν την παραγωγή σεροτονίνης και τρυπτοφάνης, δίνοντάς μας μια αίσθηση ηρεμίας. Μπορεί να έχετε μια δύσκολη μέρας στην δουλειά, ή να τσακωθήκατε με τον σύντροφό σας και ζητάτε μια πίτσα για να σας χαλαρώσει. Είναι λοιπόν αποδεδειγμένο ότι το φαγητό λειτουργεί και σαν ναρκωτικό, αφού εξαρτώνται από αυτό οι βιοχημικές μας αντιδράσεις και έχει την δύναμη να μας κάνει να αισθανόμαστε καλύτερα. Σε αυτή την περίπτωση, το σώμα μας δεν έχει ανάγκη από ενέργεια ή θρεπτικά συστατικά, αλλά από ηρεμία.
Αν συμβαίνει κάτι τέτοιο κάποιες φορές είναι αποδεκτό. Όταν όμως γίνεται τακτικά αποτελεί επικίνδυνη συνήθεια. Ο οργανισμός μας μαθαίνει να στηρίζεται στο φαγητό για να ηρεμεί και η φυσική του άμυνα στο άγχος σταματά να λειτουργεί.
Για να σταματήσουμε αυτή την εξάρτηση, πρέπει να παρατηρήσουμε πότε υπερκαταναλώνουμε τροφή και τι μας συμβαίνει τότε. Τότε πρέπει να βρούμε δραστηριότητες οι οποίες δεν περιλαμβάνουν φαγητό, για να ξεγελάσουμε τον οργανισμό μας. Τηλεφωνήστε σε έναν φίλο, ακούστε μουσική, διαβάστε ένα βιβλίο, πηγαίντε μια βόλτα. Δοκιμάστε το για ένα χρονικό διάστημα για να δείτε τα αποτελέσματα.

Πρέπει να προσέχουμε τι τρώμε και πότε, κυρίως όταν δεν είμαστε καλά ψυχολογικά ή είμαστε αγχωμένοι και στενοχωρεμένοι. Αν έχουμε καλύτερη επίγνωση του φαγητού μας, ίσως δεν είναι μόνο θέμα αδύναμης θέλησης η υπερκατανάλωση τροφής.

Recent Posts

Leave a Comment

Επικοινωνήστε μαζί μας

Στείλτε το μηνυμα σας και θα επικοινωνήσουμε μαζί σας

Not readable? Change text. captcha txt
λεπτίνη