Η ώρα του φαγητού είναι τόσο σημαντική όσο και η ποιότητα του φαγητού που τρώμε

 In Αδυνάτισμα, Διατροφή

Το βιολογικό μας ρολόι είναι εκείνο που δίνει τον ρυθμό σε όλο μας το σώμα για να εκτελέσει τις καθημερινές του λειτουργίες. Αυτός ο ρυθμός είναι χημικός και ορμονικός και η σωστή του λειτουργία είναι καθοριστική για την υγεία και την ευεξία μας. Κάθε μας κύτταρο δονείται και πάλλεται, σαν να χορεύει στην μουσική κάποιας συμφωνίας. Ο χτύπος της καρδιάς είναι ρυθμός. Οι πνεύμονες που εισπνέουν και εκπνέουν έχουν ρυθμό. Ο ηλεκτρομαγνητικός παλμός του εγκεφάλου μας είναι ρυθμός. Το ίδιο ισχύει και για τον εμμηνορυσιακό  κύκλο, τον κύκλο του ύπνου, του πεπτικού μας συστήματος καθώς και τις συστολές και διαστολές κάθε αγγείου, κυττάρου ή οργάνου του σώματός μας. Αν αυτός ο ρυθμός διαταραχθεί, οι συνέπειες θα φανούν στην υγεία μας.

Κυριεύστε στον ρυθμό και θα κυριεύσετε και στον μεταβολισμό

Είναι αλήθεια ότι τους περισσότερους μας απασχολεί η διατροφή μας. Προσπαθούμε  να αντιμετωπίσουμε την πρόσληψη βάρους, την κόπωση, τις πεπτικές διαταραχές, την υπερφαγία κ.α. Σε αυτά θα μας βοηθήσει ο συγχρονισμός με τους φυσικούς μας ρυθμούς. Ας δούμε πώς μπορούμε να κατανοήσουμε και να κυριεύσουμε την μεταβολική μας ισχύ.

Για να μετρήσουμε τον μεταβολικό μας ρυθμό, συνήθως, χρησιμοποιούμε την μέθοδο της θερμομέτρησης. Όσο πιο ζεστοί είμαστε, τόσο πιο καλός και ο μεταβολισμός μας. Όλοι έχουμε ακούσει για το ¨ηλιακό πλέγμα¨, για το οποίο η λατινική ονομασία είναι ¨μέρος για να μαζέψουμε ήλιο¨. Αυτό δείχνει από πόσο παλιά ξέραμε την σημαντικότητα της ηλιακής ενέργειας για το σώμα μας. Όταν χρησιμοποιούμε σωστά την θερμότητα που μας παρέχει ο ήλιος, έχουμε καλύτερη πέψη και καύση θερμίδων.

Δεν είναι τυχαίες και οι μεταφορές που χρησιμοποιούμε σε σχέση με την θερμότητα. Για παράδειγμα λέμε κάποιον έξυπνο ¨σπίρτο¨, κάποιον που μας ελκύει ¨καυτό¨, ενώ κάποιον καλοκάγαθο ¨ζεστό άνθρωπο¨ και κάποιον που δεν μας αρέσει ¨κρύο¨.

Η θερμοκρασία του σώματός μας έχει τον δικό της συνεπή και προβλέψιμο ρυθμό. Αυτός μπορεί να μας αποκαλύψει δεδομένα για τον μεταβολισμό μας, σύμφωνα με τις καθημερινές του διακυμάνσεις. Η θερμοκρασία μας πέφτει κατά το απόγευμα και τις πρώτες πρωϊνές ώρες του ύπνου. Είναι λογικό και αναμενόμενο, γιατί εκείνες τις ώρες δεν χρειαζόμαστε ενέργεια για κάποια κοπιαστική δραστηριότητα, οπότε το σώμα είναι πιο δροσερό. Οι μύες μας δεν έχουν και πολλά να κάνουν, το σώμα ξεκουράζεται και μπαίνει σε κατάσταση αυτοίασης. Ακόμη και τότε, καίμε θερμίδες, αλλά όχι τόσες όσες τις ώρες που είμαστε ξύπνιοι και δραστήριοι.

Με το πρωϊνό ξύπνημα, ανεβαίνει η θερμοκρασία του σώματος.

Ο μεταβολισμός μας ξυπνάει όταν ξυπνάμε κι εμείς. Έχει ανατείλει ο ήλιος και είναι ώρα για δράση. Να δουλέψουμε, να συναναστραφούμε κόσμο και να κάνουμε ό,τι κάθε μέρα. Αλλά ακόμη κι αν δεν κάνουμε τίποτα και μείνουμε στο κρεββάτι, η θερμοκρασία μας θα ανέβει γιατί συγχρονιζόμαστε με τους ρυθμούς του ήλιου.

Αφού η θερμοκρασία και ο μεταβολισμός μας είναι σε άνοδο το πρωϊ, είναι και η καταλληλότερη ώρα για να φάμε και να κάψουμε τις θερμίδες. Τώρα ο μεταβολικός μας ρυθμός θα εκτοξευθεί αν του δώσουμε καύσιμα. Γιατί το πεπτικό μας σύστημα λειτουργεί σαν ένας φούρνος που θέλει καύσιμο για να δουλέψει.

Σε αυτόν τον κανόνα βέβαια, υπάρχουν και εξαιρέσεις, όπως είθισται. Έτσι κάποιοι δεν θέλουν ένα πλήρες πρωϊνό και αρκούνται σε ένα φρούτο. Ή τρώνε ανάλογα με το κρύο ή την ζέστη. Ή άλλοι δεν τρώνε καθόλου πρωϊνό και το πρώτο τους γεύμα είναι το μεσημεριανό.

Η άνοδος της θερμοκρασίας του σώματος, συνεχίζει για να φτάσει στην κορύφωσή της το μεσημέρι, που ο ήλιος θα φτάσει στο ψηλότερο σημείο στον ουρανό. Ίσως αυτό να αποτελεί και μια απόδειξη της στενής σχέσης του ανθρώπου με το σύμπαν… Το μεσημέρι λοιπόν είναι και η ώρα που έχουμε την καλύτερη πέψη. Για αυτόν τον λόγο θα πρέπει να έχουμε το μεγαλύτερό μας γεύμα το μεσημέρι, τότε που ο μεταβολισμός μας δουλεύει στο μέγιστο.

Από το μεσημέρι και έπειτα, η θερμοκρασία του σώματός μας αρχίζει να πέφτει. Και είναι απόλυτα φυσιολογικό ανάμεσα στις 2:00 – 5:00 μμ να αισθανόμαστε υπνηλία. Είναι εξαιτίας του ανθρώπινου ρυθμού που νοιώθουμε κούραση εκείνη την ώρα. Εξάλλου έχουμε συνήθως τελειώσει τις δουλειές μας, έχουμε φάει, οπότε είναι η ώρα για ξεκούραση…την δικαιούμαστε!

Μετά το μεσημεριανό, η ροή του αίματος και η οξυγόνωση επικεντρώνεται στην πέψη

Στην Ευρώπη και την Λατινική Αμερική συνηθίζουν να παίρνουν το μεγαλύτερο γεύμα τους το μεσημέρι, ξέροντας ότι ο μεταβολισμός μας κορυφώνεται τότε και καίμε περισσότερες θερμίδες. Κατόπιν έρχεται το αίσθημα της κόπωσης και τότε χαλαρώνουν. Σταματάνε την δουλειά, τις κοινωνικές τους δραστηριότητες και ξαπλώνουν για λίγο. Με αυτόν τον τρόπο ακολουθούν τους φυσικούς ρυθμούς του σώματος. Υπάρχουν κοινωνίες που φτιάχνουν το καθημερινό τους πρόγραμμα σύμφωνα με τους ρυθμούς του πεπτικού μας συστήματος.

Αυτό δεν ισχύει για παράδειγμα στην Αμερική ή στην Ελλάδα, όπου το διάστημα 2:00 – 5:00 μμ συνηθίζουμε να πίνουμε καφέ για να συνεχίσουμε την δουλειά μας, αγνοώντας τους φυσικούς μας ρυθμούς που εκείνη την ώρα θέλουν ξεκούραση. Μελέτες έχουν δείξει ότι απλά και μόνο 15-20 λεπτά ξεκούρασης 2 φορές την ημέρα, προωθούν τις γνωστικές λειτουργίες, την σωματική απόδοση, την διάθεση και την ενέργειά μας. Και αυτό δεν προϋποθέτει ύπνο, αλλά απλά ξεκούραση και αποχή από κάθε εργασία για να φορτίσουμε τις μπαταρίες μας.

Η ξεκούραση λειτουργεί σαν ένας φυσικός μεταβολικός ενισχυτής για τον οργανισμό μας.

Η θερμοκρασία του σώματός μας θα αρχίσει να ανεβαίνει ξανά από τις 4:00 – 6:00 μμ .

Τότε αρχίζουμε να αισθανόμαστε την ενέργειά μας να επιστρέφει. Τότε είναι ώρα να καταναλώσουμε καφεϊνη και αυτό το ξέρουν οι Άγγλοι που πίνουν το τσάι τους τότε. Γύρω στις 9:00 μμ, η θερμοκρασία αρχίζει να παίρνει την κατιούσα, ως την ώρα του ύπνου. Από μελέτες ξέρουμε ότι μπορούμε να κοιμηθούμε καλά όταν η θερμοκρασία μας έχει πέσει αρκετά. Και για να έχουμε έναν καλό ύπνο, δεν πρέπει τίποτα να αυξήσει την θερμοκρασία μας. Για αυτόν τον λόγο, δεν είναι καλό να τρώμε μεγάλα γεύματα το βράδυ. Αν θέλουμε να αποφύγουμε τον ανήσυχο ύπνο και την πρόσληψη βάρους, θα πρέπει να αποκλίνουμε από το Αμερικάνικο μοντέλο διατροφής, δηλαδή ανύπαρκτο πρωϊνό, μέτριο μεσημεριανό και πλούσιο δείπνο.

Η ώρα του φαγητού είναι τόσο σημαντική όσο και η ποιότητα του φαγητού που τρώμε.

Σε μια μελέτη, ένα πλήθος ανθρώπων κατανάλωσε 2000 θερμίδες την ημέρα, αλλά μόνο το πρωϊ. Δεν έφαγαν τίποτα άλλο όλη την ημέρα. Όλοι είτε έχασαν βάρος, είτε διατήρησαν το αρχικό τους. Κατόπιν, οι ίδιοι άνθρωποι κατανάλωσαν 2000 θερμίδες αλλά το βράδυ. Όλοι τους πήραν βάρος. Σημασία λοιπόν δεν έχει μόνο το τι καταναλώνουμε, αλλά και το πότε το καταναλώνουμε. Το να μετράμε θερμίδες μόνο δεν ωφελεί, αν δεν προσέχουμε πότε τις καταναλώνουμε.

Αυτό το γνωρίζουν και οι παλαιστές σούμο, που επιδιώκουν το σωματικό λίπος και τρώνε το βράδυ. Ο χρόνος λοιπόν, είναι μέγιστης σημασίας για την καύση των θερμίδων.

Έτσι αν θέλουμε να έχουμε τα μέγιστα οφέλη του μεταβολισμού μας, θα πρέπει να καταναλώνουμε τα πιο μεγάλα μας γεύματα νωρίς μέσα στην ημέρα και όχι το βράδυ. Τρώγοντας λίγο το πρωϊ και περισσότερο το βράδυ, δεν θα κάψετε θερμίδες και δεν θα βοηθήσετε τον μεταβολισμό σας. Εκτός αν θέλετε να ασχοληθείτε με το σούμο…!

 

 

Recent Posts

Leave a Comment

Επικοινωνήστε μαζί μας

Στείλτε το μηνυμα σας και θα επικοινωνήσουμε μαζί σας

Not readable? Change text. captcha txt
είδη δίαιτας