Αϋπνία

 In Αγχώδεις Διαταραχές, Διαταραχές Διάθεσης, θεραπείες, Παραδοσιακή Κινέζικη Ιατρικη, Ψυχολογικά Προβλήματα

Η αϋπνία είναι ένα πρόβλημα υγείας που μπορεί να παρουσιαστεί ανά διαστήματα στον καθένα. Εκδηλώνεται ως δυσκολία κάποιος να κοιμηθεί, ενώ ξυπνά απότομα μέσα στη νύχτα, μπορεί να έχει ανήσυχο ύπνο, να ξυπνά πολύ νωρίς το πρωί και να μην μπορεί να ξανακοιμηθεί, αλλά και να βασανίζεται από περίεργα όνειρα. Όπως είπαμε, αϋπνία μπορεί ο καθένας μας να εμφανίσει, αλλά αν επιμένει για μήνες, τότε ανάγεται σε χρόνιο πρόβλημα. Υπολογίζεται ότι το 1/3 των ανθρώπων έχουν εμφανίσει αϋπνία σε κάποια φάση της ζωής τους.

Ο ύπνος είναι πολύ σημαντικός για την υγεία μας. Οποιαδήποτε διαταραχή προοιωνίζεται πρόβλημα υγείας. Αν δεν κοιμάστε καλά, σημαίνει ότι κάποια ανισορροπία υπάρχει μέσα σας. Ο καλός ύπνος είναι τόσο σημαντικός για την υγεία σας όσο είναι το φαγητό και η γυμναστική. Όταν δεν κοιμάστε καλά, θα παρουσιάσετε χαμηλά επίπεδα ενέργειας, κακή διάθεση, μπορεί ακόμα να εμφανίσετε κατάθλιψη και διαταραχή πανικού. Αυτό συμβαίνει γιατί, όταν κοιμόμαστε, ενισχύετε το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Η έλλειψη ύπνου δυσχεραίνει την ορθή σκέψη και επίλυση ζητημάτων. Επίσης, όταν η αϋπνία είναι μακροχρόνια οδηγεί στην αύξηση του κινδύνου να εκδηλωθούν χρόνια νοσήματα, καθώς και ο οργανισμός να μπορέσει να αυτοθεραπευτεί.

Η παραδοσιακή κινέζικη ιατρική αντιμετωπίζει την αϋπνία όχι ως ασθένεια αλλά ως σύμπτωμα. Διαχωρίζει την αϋπνία σε πραγματική αϋπνία και σε παροδική. Η πραγματική αϋπνία κυρίως προκαλείται από συναισθηματικές αναταράξεις και στρες, κακή διατροφή, υπερβολική σεξουαλική δραστηριότητα και από την αδυναμία που προκαλείται μετά από μια παρατεταμένη αρρώστια. Η παροδική αϋπνία οφείλεται σε εξωτερικούς ή προσωρινούς παράγοντες όπως ο θόρυβος, οι αλλαγές του καιρού, λόγω του καφέ και άλλων διεγερτικών, κατανάλωση φαγητού αργά τη νύχτα και ερωτική απογοήτευση.

Οι διαταραχές του ύπνου που οφείλονται σε πόνο, φαγούρα, άσθμα ή σε άλλες διαταραχές του αναπνευστικού δεν θεωρούνται πραγματική αϋπνία. Βέβαια πρέπει να αναζητείται θεραπεία, αλλιώς ο ύπνος καταλήγει ανήσυχος.

Αϋπνία

Αϋπνία

Σύμφωνα με την παραδοσιακή κινέζικη ιατρική, η αϋπνία σχετίζεται με τη διέγερση του shen (πνεύμα/νους). Το shen είναι μορφή του qi. Είναι μια πιο ανάλαφρη και αιθέρια μορφή του qi. Το shen συνδέεται με τις νοητικές και πνευματικές λειτουργίες και σχετίζεται άρρηκτα με τη συνειδητότητα. Επειδη το shen είναι ελαφρύ και λεπτεπίλεπτο συνδέεται με τη Γιν πλευρά του qi και το αίμα. Το shen πρέπει να ησυχάζει τη νύχτα και φωλιάζει στην καρδιά κατά τη διάρκεια του ύπνου. Σε αντίθετη περίπτωση καταλήγει σε ανήσυχο ύπνο και αϋπνία.

Η καρδιά και το shen έχουν μια άρρηκτη σχέση και πολύ λειτουργική. Η καρδιά φιλοξενεί το shen στη διάρκεια του ύπνου και αποτελεί το κέντρο του. Στην κινέζικη ιατρική, στη διάρκεια του ύπνου το γιανγκ υποχωρεί προς τα μέσα για να αγκαλιαστεί με το Γιν. Στην αϋπνία λοιπόν, υπάρχει μια διαταραχή όπου το Γιανγκ εισχωρεί στο Γιν.

Ο θεραπευτής σας, εφόσον είναι πλήρως καταρτισμένος, θα μπορέσει να καταλάβει πού οφείλεται η αϋπνία σας και τι θεραπεία θα πρέπει να ακολουθήσετε. Οι θεραπείες αυτές συνήθως βασίζονται στον βελονισμό, στην βότανα ή στον συνδυασμό αυτών των δύο. Ας δούμε μερικές καταστάσεις όμως που προκαλούν αϋπνία:

Διαβάστε:  Η ενέργεια και οι θερμίδες στην κινέζικη ιατρική

Συσσώρευση της ζωτικής ενέργειας (qi) στο συκώτι που οδηγεί σε αύξηση της θερμότητας

Όλα τα καταπιεσμένα αισθήματα, όπως θυμός, απογοήτευση, συναισθηματικές απογοητεύσεις, μπορούν να οδηγήσουν σε συσσώρευση του qi. Η συσσώρευση του qi επηρεάζει την κυκλοφορία του αίματος με αποτέλεσμα να μη φτάνει επαρκές αίμα στην καρδιά. Έτσι, η καρδιά δεν μπορεί να περιθάλψει επαρκώς το shen (πνεύμα).

Καθώς περνά ο καιρός, η συσσώρευση του qi οδηγεί σε αύξηση της θερμότητας που επηρεάζει την καρδιά και το shen. Η αυξημένη θερμότητα δεν επιτρέπει στο Σεν να καταλαγιάσει.

Η αϋπνία αυτού του τύπου έχει ως αποτέλεσμα το άτομο να δυσκολεύεται να κοιμηθεί, να ξυπνά κατά τις 2 π.μ. με 4 π.μ. και η διαταραχή αυτή του ύπνου χειροτερεύει λόγω του στρες. Παράλληλα μπορεί να εμφανίζονται κατάθλιψη, ευερεθιστότητα, κούραση, κυκλοθυμία, πονοκέφαλοι, ένταση στους ώμους και στον αυχένα, τρίξιμο των δοντιών τη νύχτα, άγχος και αρρυθμίες.

Η κινέζικη παραδοσιακή ιατρική στοχεύει να ηρεμήσει το τσι στο συκώτι, να κατευνάσει τη θερμότητα και να ηρεμήσει το σεν.

Δυσαρμονία στο στομάχι και φλέμα

Η λαιμαργία καθώς και οι άσχημες διατροφικές συνήθειες όπως να τρώτε αργά το βράδυ, όταν στεναχωριέστε, ή να τρώτε πολύ γρήγορα, δυσκολεύουν την πέψη σας. Ως αποτέλεσμα δημιουργείται υγρασία και φλέμα (κυρίως καταναλώνοντας τροφές πλούσιες σε λιπαρά, γλυκές, πικάντικες ή αλκοόλ). Η κακή πέψη οδηγεί σε φλέγμα που επηρεάζει το Σεν.

Σε αυτές τις περιπτώσεις συναντάμε συμπτώματα όπως αυπνία με αίσθηση φουσκώματος, άτακτο ύπνο, γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση και ακατάσχετα όνειρα. Επιπλέον μπορεί να υπάρχει η αίσθηση της ζάλης, πληρότητα και δυσφορία στο στήθος, ρέψιμο.

Η θεραπεία με παραδοσιακή κινέζικη ιατρική ανακουφίζει τα συμπτώματα, εναρμονίζει τη λειτουργία του στομάχου, απομακρύνει το φλέγμα και διώχνει τη θερμότητα.

Αίμα καρδιάς και ανεπάρκεια σπλήνα

Η υπερβολική φυσική άσκηση, η πνευματική εξάντληση, η ανησυχία, η δίαιτα σε περιόδους κρύου, οι ωμές τροφές, μπορούν να βλάψουν το σπλήνα. Ο σπλήνας παράγει αίμα που τρέφει την καρδιά. Οποιοδήποτε όμως πρόβλημα στη σπλήνα μπορεί να δημιουργήσει ανεπάρκεια στο αίμα. Μια τέτοια κατάσταση μπορεί να δημιουργηθεί σε μια δύσκολη εγκυμοσύνη ή δύσκολο τοκετό η μια ασθένεια που εξασθενεί το σώμα και το αίμα. Στον συγκεκριμένο τύπο αϋπνίας το άτομο βλέπει άσχημα όνειρα. Ένα άτομο με τέτοιου είδους ανεπάρκεια παρουσιάζει μειωμένη όρεξη και σύγχυση.

Η παραδοσιακή κινέζικη ιατρική θα θρέψει την καρδιά και τη σπλήνα ώστε να αποκατασταθεί η κυκλοφορία του αίματος και να ηρεμήσει το Σεν.

Θερμότητα και ανεπάρκεια του Γιν

Το Γιν του νεφρού επηρεάζεται από την υπερβολική σεξουαλική δραστηριότητα, υπερβολική εργασία, έλλειψη ξεκούρασης και το γήρας. Η φωτιά της καρδιάς αντισταθμίζεται από το Νεφρό. Όταν υπερβαίνει το όριο, το Γιν κυριολεκτικά αποδυναμώνεται μεμιάς. Το αίμα και το Γιν δεν λειτουργούν επαρκώς. Ως αποτέλεσμα το Σεν δεν ηρεμεί και έρχεται η αϋπνία.

Διαβάστε:  Η εξισορρόπηση των ορμονών

Η αϋπνία αυτού του τύπου είναι χρόνια και συνοδεύεται από υπνοβασία, εξάψεις και νυχτερινή εφίδρωση. Επίσης μπορούν να παρουσιαστούν νεύρα, ζαλάδα, ίλιγγος, ξηρότητα στο στόμα, κρύα χέρια και πόδια.

Η παραδοσιακή κινέζικη ιατρική εστιάζει στην καρδιά, στο συκώτι και στο Γιν του νεφρού, διώχνοντας τη θερμότητα και ηρεμώντας το Σεν.

Όταν δεν κοιμάστε καλά, θα παρουσιάσετε χαμηλά επίπεδα ενέργειας, κακή διάθεση, μπορεί ακόμα να εμφανίσετε κατάθλιψη και διαταραχή πανικού Κλικ για tweet

Καρδιά και ανεπάρκεια χοληδόχου κύστης

Οι άνθρωποι οι οποίοι εκδηλώνουν αυτόν τον τύπο αϋπνίας φοβούνται εύκολα, ταράζονται εύκολα, πανικοβάλλονται εύκολα. Δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις αλλαγές που τους φέρνει η ίδια η ζωή και να τις διαχειριστούν.

Συνήθως τα άτομα αυτά ξυπνάνε συχνά, ονειροβατούν και βλέπουν άσχημα όνειρα.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση η παραδοσιακή κινέζικη ιατρική ενισχύει το τσι για να κατευναστούν οι φόβοι και να ηρεμήσουν το σεν και το μυαλό. Συνήθως υπάρχει καλή αντίδραση στη θεραπεία που προτείνει η παραδοσιακή κινέζικη ιατρική, αν και κάποιες φορές ο γιατρός έχει ήδη συνταγογραφήσει στο άτομο φαρμακευτική αγωγή.

Οι χαλαρωτικές μέθοδοι, ο συνδυασμός βοτανολογίας και βελονισμού, χαλαρώνουν τον νου και βοηθούν το σώμα να ηρεμήσει για να μπει σε φάση ύπνου.

Οι αλλαγές στο στιλ ζωής είναι αναγκαίες. Αν η αϋπνία προέρχεται από στρες και προβλήματα στην προσωπική και οικογενειακή ζωή, πρέπει τα θέματα αυτά να διευθετηθούν. Οι χαλαρωτικές τεχνικές σε συνδυασμό με τον βελονισμό έχουν ικανοποιητικά αποτελέσματα και απαλλάσσουν από το μακροχρόνιο συναισθηματικό μαρτύριο. Επίσης θα πρέπει να αποφεύγεται το φαγητό τα βράδια και οι διατροφικές αλλαγές.

Θα μπορούσατε να εφαρμόσετε τις εξής τεχνικές πριν τον ύπνο:

– Να κοιμάστε την ίδια ώρα κάθε βράδυ.

–Μην προσπαθείτε για να κοιμηθείτε. Θα καταφέρετε το αντίθετο. Αν δεν μπορείτε, διαβάστε ένα βιβλίο ή κάνετε μια όμορφη δραστηριότητα πριν ξαπλώσετε.

–Μην ξεχνάτε να γυμνάζεστε. Τουλάχιστον 20-30 λεπτά τη μέρα να ασκείστε καθημερινά και αν μπορείτε, 5-6 ώρες πριν τον ύπνο.

–Μην καταναλώνετε διεγερτικές ουσίες πριν τον ύπνο, όπως καφεΐνη, νικοτίνη. Η καφεΐνη μετά το φαγητό το μεσημέρι, μπορεί να σας προκαλέσει δυσκολία να κοιμηθείτε το βράδυ. Από την άλλη το τσιγάρο, αν και σας νυστάζει κάποιες φορές, κάποιες άλλες σας προκαλεί υπερδιέγερση. Στην παραδοσιακή κινέζικη ιατρική, η θερμότητα στην καρδιά και στο συκώτι επηρεάζουν την ποιότητα του ύπνου.

– Μάθετε να χαλαρώνετε. Ένα ζεστο μπάνιο, χαλαρή μουσική, μασάζ, μπορεί να σας βοηθήσουν. Το ίδιο και η γιόγκα, το τάι τσι, το τσι κονγκ.

  • Αν πεινάτε και δεν μπορείτε να κοιμηθείτε, προτιμήστε ένα ελαφρύ σνακ.

Μην αφήσετε την αϋπνία να επηρεάσει τη ζωή σας. Λύσεις υπάρχουν. Αναζητείστε μεθόδους χαλάρωσης και αντιμετώπισης της αϋπνίας μέσα από την παραδοσιακή κινέζικη ιατρική και χορτάστε ύπνο!

Recent Posts
Επικοινωνήστε μαζί μας

Στείλτε το μηνυμα σας και θα επικοινωνήσουμε μαζί σας

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search

ΊλιγγοςΣυναισθήματα