10 Αγαπημένα στιγμιαία φαγητά και το πόσο κακό μας κάνουν

 In Διατροφή, θεραπείες, Θεραπευτική Διατροφή, Πεπτικά προβλήματα

Μαζί με τους γρήγορους ρυθμούς της καθημερινότητας έχει αλλάξει και ο ρυθμός μας στο φαγητό. Όλοι έχουν συνηθίσει στα γρήγορα delivery φαγητά γιατί δεν μπορούν να αφιερώσουν χρόνο για το φαγητό τους. Έτσι τα στιγμιαία φαγητά (fast food) έχουν περάσει από την ευκολία στην αναγκαιότητα.

Μαζί τους ανθίζουν τα μαγαζιά που τα αντιπροσωπεύουν. Το πρώτο κατάστημα γρήγορου φαγητού στην Αμερική άνοιξε γύρω στα 1921. Από τότε έως σήμερα τα καταστήματα  έχουν κατακλύσει όλο τον κόσμο.

Υπάρχουν πάνω από 30.000 Mc Donald’s, 75.000 Pizza Hut, 11.000 KFC. Μόνο τα Mc Donald’s το 2011 είχαν πωλήσεις αξίας 34 εκατομμυρίων δολαρίων.

 

Η ιστορία του στιγμιαίου φαγητού

Το στιγμιαίο φαγητό ξεκίνησε σαν ιδέα πολλούς αιώνες πριν. Ήταν η λύση για εκείνους που ταξίδευαν. Από τον 18ο αιώνα όμως, άρχισε να γίνεται συνήθεια και μόνο για την διασκέδαση.

Το White Castle ήταν η πρώτη αλυσίδα γρήγορου φαγητού στην Αμερική και ακολούθησε το Mc Donald’s to 1948. Τα Taco Bell και τα Wendy’s άνοιξαν το 1950 και το 1969.

Γεγονότα που βοήθησαν το στιγμιαίο φαγητό να γίνει δημοφιλές :

  • 19ος αι. – Εφευρέθηκε η μηχανή του κιμά και έτσι διευκολύνεται η παρασκευή των μπιφτεκιών .
  • 1892 – Βγαίνει στην αγορά η Coca Cola (το πρώτο ποτό με 9 mg κοκαΐνης).
  • 1894 – Οι εφημερίδες γράφουν για το χάμπουργκερ αλλά το αναφέρουν ως φαγητό για φτωχούς και αμφιβόλου ποιότητας.
  • 1919 – Ανοίγουν τα πρώτα drive in στην Αμερική.
  • 1921 – Ανοίγει η πρώτη αλυσίδα χάμπουργκερ το White Castle.
  • 1940 – Στα drive in σερβίρουν με roller skates και υιοθετούν πιο φανταχτερά σχέδια για να προσελκύσουν κόσμο.
  • 1951 – Εμφανίζεται πρώτη φορά σε λεξικό η λέξη fast food.
  • 1965 – Δίνεται σε λειτουργία ο υπόγειος σιδηρόδρομος στην Αμερική.
  • 1970 – Ξοδεύονται πάνω από 6 εκατομμύρια δολάρια σε fast food στην Αμερική.
  • 1990 – Τοποθετούνται ποτηροθήκες στα αυτοκίνητα. Στο Κουβέιτ δημιουργείται ουρά 7 μιλίων αυτοκινήτων όταν ανοίγουν Mc Donald’s.
  • 21ος αι. – Η τρέλα του στιγμιαίου φαγητού συνεχίζεται παρότι θεωρείται ανθυγιεινό.

 

Γιατί μας αρέσει τόσο το στιγμιαίο φαγητό;

Έχουμε συνδέσει το στιγμιαίο φαγητό ως την εύκολη, γρήγορη λύση για φαγητό όταν δεν έχουμε χρόνο να το προετοιμάσουμε. Παρά την προπαγάνδα που δέχεται όμως, συνεχίζει να είναι για πολλούς επιλογή.

Η υπερκατανάλωση των στιγμιαίων φαγητών οφείλεται πολλές φορές στην έλλειψη αυτοσυγκράτησης και στην αδυναμία μας να ελέγξουμε  την επιθυμία μας για αυτά.

Από σύγχρονες μελέτες προκύπτει ότι τα στιγμιαία φαγητά, εξαιτίας των υψηλών λιπαρών και της ζάχαρης που περιέχουν, είναι εθιστικά. Οι ερευνητές πιστεύουν ακόμη ότι μπορούν να επηρεάσουν τόσο το σώμα όσο και το μυαλό μας.

Τα υψηλά ποσοστά λίπους και ζάχαρης που περιλαμβάνουν τα στιγμιαία φαγητά, είναι ικανά να προκαλέσουν σύγχυση στις ορμόνες που μας υποδεικνύουν  πότε να σταματήσουμε να τρώμε. Όπως, για παράδειγμα, η λεπτίνη, η οποία εκκρίνεται από τα λιποκύτταρα και υποδεικνύει το απόθεμα λίπους στον υποθάλαμο.

Καταναλώνοντας μερικά γεύματα μόνο με στιγμιαία φαγητά, είναι αρκετό για να προκαλέσουμε ανισορροπία στις ορμόνες. Καθώς αυξάνεται το βάρος μας, αυξάνεται και η παραγωγή λεπτίνης. Η ικανότητα ωστόσο του υποθαλάμου να ενεργοποιηθεί από την λεπτίνη μειώνεται.

Έρευνες σε ποντίκια έδειξαν επίσης ότι εκείνα που ακολούθησαν δίαιτα με 25% ζάχαρη παρουσίασαν τρέμουλο και χτυπούσαν τα δόντια τους όταν τους έκοψαν την ζάχαρη. Δεν είναι λοιπόν η ζάχαρη εθιστική;

Η τροφή μπορεί να είναι φάρμακο, αλλά μπορεί να είναι και αρρώστια!

Οι κίνδυνοι του στιγμιαίου φαγητού προέρχονται κυρίως από την ζάχαρη, το νάτριο και τα τρανς λιπαρά που περιέχουν. Όταν σε αυτά προσθέσουμε τις χημικές διεργασίες και τις τοξικές ουσίες στις οποίες υπόκεινται, καταλαβαίνουμε γιατί αποτελούν κίνδυνο για την υγεία μας.

Διαβάστε:  Έκζεμα

 

Μερικοί κίνδυνοι υγείας που ενέχουν τα στιγμιαία φαγητά:

  • Παχυσαρκία – Όσο νόστιμα και εθιστικά είναι τα στιγμιαία φαγητά, άλλο τόσο παχυντικά και ανθυγιεινά είναι επίσης. Δεν γινόταν λοιπόν να μην συσχετιστούν με την παχυσαρκία και τους κινδύνους που αυτή ενέχει. Είναι παραδεκτό από όλους ότι δεν μπορούμε να αντισταθούμε σε ένα μόνο πατατάκι, δεν είναι αυτό εθισμός; Στην Αμερική το ποσοστό παιδικής παχυσαρκίας είναι στο 30% και ήδη γίνεται προσπάθεια να μειωθεί. Θα βοηθούσε μια απαγόρευση στα στιγμιαία φαγητά, αλλά αυτό μάλλον δεν θα ήταν εφικτό.
  • Διαβήτης – Η υπερκατανάλωση στιγμιαίων φαγητών αυξάνει τις πιθανότητες να παρουσιάσουμε αντίσταση στην ινσουλίνη. Συνεπώς αυξάνονται οι πιθανότητες να αναπτύξουμε διαβήτη τύπου 2.
  • Παθήσεις της καρδιάς – Τα κορεσμένα λιπαρά είναι εκείνα που ενοχοποιούνται στις παθήσεις αυτές και ως γνωστόν βρίσκονται σε αφθονία στα στιγμιαία φαγητά. Τα περισσότερα από αυτά για να κερδίσουν σε νοστιμιά τηγανίζονται σε κορεσμένα ή τρανς λιπαρά.
  • Καρκίνος – Δεν είναι ευρέως γνωστό ίσως, αλλά οι έρευνες δείχνουν ότι καταναλώνοντας στιγμιαία φαγητά που τηγανίζονται επανειλημμένα σε κορεσμένα λιπαρά, επιτρέπουμε στις ελεύθερες ρίζες να εισβάλλουν στον οργανισμό μας. Το ένα τρίτο των καρκίνων οφείλεται σε φτωχή δίαιτα και στον εθισμό μας στα στιγμιαία φαγητά που μόνο θρεπτικά δεν είναι.
  • Εγκεφαλικό – Αυξημένες πιθανότητες για εγκεφαλικά είναι το αποτέλεσμα της μεγάλης κατανάλωσης σε νάτριο, το οποίο οδηγεί σε υψηλά επίπεδα αρτηριακής πίεσης.

 

 

Το top ten των στιγμιαίων φαγητών και οι επιπτώσεις τους στην υγεία μας

 

  1. Χάμπουργκερς – Το χάμπουργκερ είναι ένα μπιφτέκι ανάμεσα σε δυο ψωμάκια και ίσως περιέχει ντομάτα, μαρούλι, κρεμμύδι. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι όλα αυτά είναι υγιεινά και άρα δεν μπορεί το χάμπουργκερ να είναι κακό για την υγεία μας. Αυτό όμως ανατρέπεται αν σκεφτούμε τα κορεσμένα λίπη που περιέχει και τον τρόπο παρασκευής του. Ένα χάμπουργκερ με τηγανητές πατάτες και αναψυκτικό καλύπτει το 30% της ημερήσιας πρόσληψης θερμίδων. Αν προσθέσουμε και τα τρανς λιπαρά, καταλαβαίνουμε τον λόγο που αυτό το είδος διατροφής οδηγεί στην παχυσαρκία, την υψηλή χοληστερίνη και την στένωση των αρτηριών.
  2. Ντόνατς – Αγαπημένα των Αμερικανών, εύκολη λύση για πρωινό γεύμα και όχι μόνο, μπορούμε να το έχουμε στο αυτοκίνητό μας πηγαίνοντας στη δουλειά μας. Αυτά όμως τα στρογγυλά δαχτυλίδια περιέχουν τροποποιημένα άμυλα, είναι τηγανητά και καλυμμένα με ζάχαρη.

Ένα μόνο ντόνατ μετράει 250 θερμίδες. Εκείνα δε με γέμιση ή επικάλυψη ακόμα παραπάνω. Ενοχοποιούνται λοιπόν, για παχυσαρκία, παθήσεις καρδιάς, διαβήτη.

 

  1. Τηγανητές πατάτες – Κάποιος θα μπορούσε να ρωτήσει «τι το κακό έχουν λίγες κομμένες πατάτες;» Το κακό βρίσκεται στα κορεσμένα λίπη μέσα στα οποία τηγανίζονται. Αυτά τα λιπαρά είναι χημικά επεξεργασμένα φυτικά έλαια που όμως βοηθούν στην έκλυση ελευθέρων ριζών στο λάδι.

Οι υψηλές θερμοκρασίες μαγειρέματος ή τηγανίσματος κυρίως αμυλωδών φαγητών (όπως η πατάτα), παράγει ακρυλαμίδιο, του οποίου η κατανάλωση σε μεγάλες δόσεις προκαλεί καρκίνο στα ζώα και είναι τοξικό στο νευρικό σύστημα τόσο των ζώων όσο και των ανθρώπων.

Το να τηγανίζουμε στο ίδιο καυτό λάδι ποσότητες πατάτας, προκαλεί απελευθέρωση των ριζών που συνδέονται με κυτταρικές βλάβες και καρκίνο.

Το περίεργο με τις τηγανητές πατάτες είναι ότι το ίδιο το ακρυλαμίδιο δίνει γεύση και άρωμα στις πατάτες που τις κάνει σε μας ακαταμάχητες και εθιστικές!

  1. Πίτσα – Η επιλογή της πίτσας είναι επίσης ανθυγιεινή, γιατί περιέχει πολύ τυρί. Ακόμη κι αν βάλουμε λαχανικά ή κρέας, αυτό δεν αλλάζει. Όπως και το πολύ αλάτι που περιέχει.

Μια κανονική πίτσα περιέχει περισσότερες θερμίδες, κορεσμένα λίπη και αλάτι, από ό,τι χρειάζεται ένας άνθρωπος να καταναλώσει σε μια μέρα. Μόνο με 2 κομμάτια παίρνουμε το μισό αλάτι που χρειαζόμαστε ημερησίως.

Διαβάστε:  Αναιμία

Καθημερινά πρέπει να παίρνουμε 2000 mg αλατιού. Όταν υπερβαίνουμε αυτόν τον αριθμό αποτρέπουμε τον οργανισμό μας να απορροφήσει άλλα θρεπτικά συστατικά και εμποδίζουμε τις φυσιολογικές λειτουργίες του.

Τέλος, μια διατροφή πλούσια σε νάτριο συμβάλλει στην αύξηση της αρτηριακής πίεσης, στην ανεπάρκεια της καρδιάς, στην οστεοπόρωση, στις πέτρες των νεφρών, στην αφυδάτωση, στο οίδημα, στο έλκος και σε ανισορροπία στους ηλεκτρολύτες και τις ορμόνες.

 

  1. Τηγανητό κοτόπουλο – Τα KFC έφεραν την επανάσταση στο τηγανητό κοτόπουλο. Το θέμα όμως δεν είναι το ίδιο το κοτόπουλο, το οποίο σαν πρωτεϊνη είναι αποδεκτό, αλλά το τηγάνισμα και η κρούστα από υδατάνθρακες όχι.

Ο αντίκτυπος στην υγεία μας σοβαρός: η τακτική κατανάλωση προκαλεί καρκίνο, μας προσθέτει βάρος και υψηλή χοληστερίνη λόγω των λιπαρών.

Το κοτόπουλο περιέχει ήδη λίπος και εμείς τηγανίζοντάς το σε κορεσμένα λιπαρά του προσθέτουμε κι άλλο. Έτσι αυξάνονται τα επίπεδα LDL και ολικής χοληστερίνης. Ένα κομμάτι στήθος κοτόπουλο από το KFC έχει περίπου 490 θερμίδες, 31 γρ.λίπους και 7 γρ.κορεσμένου λίπους.

Αν θέλουμε να διατηρήσουμε το βάρος μας λοιπόν, καλό θα ήταν    να αποφύγουμε τα τηγανητά στιγμιαία φαγητά.

 

  1. Νάτσος με τυρί – Ένα γρήγορο σνακ αλλά επιβλαβές για τον οργανισμό είναι τα νάτσος, τα οποία είναι τηγανιτά και από πάνω έχουν λυωμένο τυρί.

Φυσικά και έχουν περίσσεια αλατιού.

Η τορτίγια καλομποκιού από την οποία φτιάχνονται, περιέχει περίπου

7γρ.λίπους στα 10 τσιπς.

 

  1. Μακαρόνια με τυρί (mac & cheese) – Οι υδατάνθρακες και το τυρί που περιλαμβάνονται σε αυτό το αγαπημένο των Αμερικάνων πιάτο, είναι αρκετά για ολόκληρη μέρα.

Φανταστείτε τώρα να τα εμπλουτίσετε και με βούτυρο ή κρέμα γάλακτος!

 

  1. Αναψυκτικά – Στις μέρες μας έχουμε ξεχάσει να πίνουμε απλά νερό, αλλά ψάχνουμε αναψυκτικά τα οποία περιέχουν μέχρι και 16 κουταλιές ζάχαρη στα 500ml.

Οι συνέπειες αυτής της κατανάλωσης: καρκίνος, δυσλειτουργία νεφρών, υπέρταση, διαβήτης, ορμονικές διαταραχές, γρήγορη γήρανση ακόμη και εγκεφαλικό. Και αυτό ισχύει και για τα αναψυκτικά διαίτης.

Μελέτες δείχνουν ότι τα αναψυκτικά διαίτης δεν βοηθούν στις δίαιτες, γιατί τα γλυκαντικά που περιέχουν λειτουργούν όπως και η ζάχαρη και μας αυξάνουν την όρεξη. Και καλύτερα να μην αναφερθούμε στην ασπαρτάμη γιατί η προέλευσή της είναι αμφίβολη.

 

  1. Κρουασάν – Τα ξαδέλφια των ντόνατς που θεωρούμε πιο υγιεινά επειδή δεν είναι τηγανιτά. Με ένα όμως μόνο κρουασάν, μια γυναίκα παίρνει την ημερήσια δόση λιπαρών που είναι 20γρ.

Επίσης ένα μεγάλο κρουασάν περιέχει περισσότερο από 230mg νάτριο. Κορεσμένα λίπη και αλάτι λοιπόν, αυξάνουν την χοληστερίνη, αποθηκεύουν λίπος στις αρτηρίες και αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.

 

  1. Πατατάκια – Ένα πακέτο πατατάκια μας φορτώνει με 500 θερμίδες. Τηγανιτά και πλούσια σε αλάτι, κανείς δεν μπορεί να φάει μόνο ένα.

Ισχύουν κι εδώ όλες οι προηγούμενες συνέπειες των τηγανιτών φαγητών.

Το φαγητό λοιπόν, μπορεί να είναι θεραπευτικό σε κάποιες περιπτώσεις, αλλά μπορεί  και να προκαλέσει ζημιές στον οργανισμό, αν καταναλωθεί αλόγιστα.

 

Επιλέξτε υγιεινά στιγμιαία φαγητά

Είναι γεγονός ότι οι μεγάλες αλυσίδες στιγμιαίων φαγητών πλέον προσφέρουν και λύσεις πιο υγιεινές, λόγω του θορύβου που γίνεται για την ποιότητα του φαγητού που αντιπροσωπεύουν. Ο μόνος τρόπος όμως να φάμε υγιεινά, είναι να φτιάξουμε μόνοι  μας το φαγητό μας ώστε να γνωρίζουμε τι περιέχει και πώς είναι φτιαγμένο.

 

Προτιμήστε το ψητό αντί τηγανιτό κοτόπουλο, αφήστε την μαγιονέζα για μια πιο υγιεινή σάλτσα, διαλέξτε ψωμί πολύσπορο. Καταναλώστε μικρότερες μερίδες και μην παρασύρεστε από τις διαφημίσεις των αλυσίδων στιγμιαίων φαγητών.

 

Recent Posts
Επικοινωνήστε μαζί μας

Στείλτε το μηνυμα σας και θα επικοινωνήσουμε μαζί σας

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search

εμμηνόπαυσηοιστρογόνα